Hoge bloeddruk

Feit of
Fabel? FAQ

Wat is bloeddruk?

Met bloeddruk bedoelen we de druk die op de wanden van de bloedvaten komt, iedere keer als het hart samentrekt. Het hart pompt 60 tot 80 keer per minuut en hierbij wordt bloed door slagaders en aders gepompt. Zo worden voedingsstoffen en zuurstof door het lichaam vervoert en worden afvalstoffen verwijderd.

Wat is Hoge Bloeddruk?

Wat is boven- en onderdruk?

De boven of systolische druk is de druk op de vaatwanden wanneer er veel bloed door de aders stroomt dus wanneer het hart samentrekt of slaat. Wanneer het hart hierna ontspant dan neemt de druk  op de vaatwanden af. Dit wordt de onderdruk of diastolische druk genoemd.

Wat is Hypertensie?

Je bloeddruk is niet altijd even hoog bij sommige activiteiten vraagt het lichaam  soms meer voedingsstoffen en zuurstof, zoals bij sporten of stress . De bloeddruk stijgt wat tijdens het ouder worden. Is je bloeddruk in rust hoger of gelijk aan 140/90 dan heb je last van hypertensie oftewel een te hoge bloeddruk.

Wat kan ik aan mijn hoge bloeddruk doen?

Leefstijl speelt  steeds vaker een grote rol bij een te hoge bloedruk.

Een veel  gehoorde opmerking is …ik eet gezond en ik beweeg voldoende aan mijn leefstijl zal het niet liggen dat mijn bloeddruk is verhoogd. Toch is het verstandig om eens een leefstijlcheck te laten doen. Door bepaalde voedingsmiddelen in te zetten kunnen we kijken of de bloeddruk  naar beneden gaat., dit doen we door regelmatig de bloeddruk te meten.

Mensen die veel” ten minste de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram tot 400 gram per dag  groente eten” hebben minder last van slagaderverkalking. De vezels die erin zitten, dragen bij aan een lagere bloeddruk. Een lage bloeddruk helpt schade aan de bloedvatwanden te voorkomen. Groentes zijn daarnaast rijk aan flavonoïden, die de bloedvatwanden in goede conditie houden.

Beweegcoaching

Waarom bewegen om slanker te worden. Door te gaan te bewegen gaat je lichaam extra calorieën gebruiken, dit wordt een verhoogde verbranding of stofwisseling genoemd. Het is de snelheid waarmee calorieën(eten en drinken)  worden omgezet naar energie om het lichaam te laten functioneren. Gewichtsverlies is altijd een combinatie van je voeding aanpassen.

Als fitness en yoga instructeur ga ik je coachen en motiveren. Voeding wordt ingezet om je verbranding te verhogen en we zoeken samen naar een beweegactiviteit die bij je past. Voeding bepaald voor ongeveer 80% je lichaamssamenstelling en gewichtsverlies. Veel sporters gaan meer eiwitten eten maar dat is  niet voldoende! Je moet echt een balans vinden tussen eiwitten-koolhydraten en vetten voor de juiste spieropbouw en een verbeterde sportprestatie.

Meer spieren + meer eten = minder vetmassa.

Welke sport helpt bij het verbeteren van de een te hoge bloeddruk?

Zoek de sport die bij je past. Veel mensen hebben een hekel aan sporten, toch zul je wat extra lichaamsbeweging nodig hebben om gewicht te verliezen. Door de juiste manier van beweging ga je er ook nog eens strakker uit zien en zo heeft bewegen nog vele andere gezondheid- voordelen.

Persoonlijk advies bij een te hoge bloeddruk

Wij zijn geven persoonlijk advies en begeleiding op consultbasis en lezingen over dit onderwerp verschillende presentaties in Noord-Brabant. Tijdens deze tweedelige presentatie krijg je uitleg over de verschillende methodes en hoe je deze in de praktijk kunt inzetten met behulp van volwaardige voeding. De presentaties worden in kleine groepjes gegeven zodat we echt de tijd hebben om persoonlijke adviezen te geven.

Zeker de moeite waard om deel te nemen om de feiten van de fabels te gaan onderscheiden! En op een gezonde manier aan de slag te gaan en je bloeddruk op een gezonder niveau te krijgen.

Kijk op onze Activiteitenkalender voor de plaats en datum of vraag een consult aan bij onze gewichtsconsulent.