Sportadvies

Gezond lichaam, door
inspanning FAQ

Haal het beste uit jezelf

Een sportadvies is handig als je wel wilt sporten, maar nog niet precies weet welke sport voor jou geschikt is of wanneer je al sport maar optimaal vet wilt verbranden of je conditie niveau nauwkeuriger wilt verbeteren. Ook bij revalidatie is sportadvies erg nuttig.

Misschien heb je persoonlijk advies nodig bij het vinden van de juiste sport, of heb je specifieke vragen over jouw mogelijkheden. Wij helpen je graag professioneel verder met maatwerk sportadvies.

Advies bij sporten

Welke sport past bij mij?

Kun je gewoon niet stilzitten? Of zou je wel weer eens willen beginnen met sporten? Geeft het je een kick om tot de max te gaan? Of ben je nieuwsgierig naar andere sporten?

Maar weet je niet zo goed welke sport je wilt uitproberen?

Enkele mogelijkheden:

Fitness past bij iedereen. Of je nu een paar kilo’s kwijt wilt, je conditie een oppepper wilt geven of sterker wilt worden, er is altijd wel een vorm van fitness waarmee je dat doel kunt bereiken.

In een fitnesscentrum kun je verschillende trainingsvormen beoefenen. De bekendste zijn cardiotraining, aerobics, krachttraining en indoor cycling. Op de apparaten in het fitnesscentrum, zoals de hometrainer, de crosstrainer en het roeiapparaat, train je specifieke spiergroepen. De apparaten zijn zo gemaakt dat je niet snel een blessure oploopt. Een instructeur in het fitnesscentrum maakt een trainingsprogramma voor je dat op jouw doel en jouw niveau is afgestemd. Fitness is goed voor je conditie, uithoudingsvermogen, lenigheid, coördinatie, spierkracht, snelheid en vetverbranding. Fitness is bovendien een heel sociale sport, waar je snel nieuwe contacten maakt.

Je hartslag gaat flink omhoog, zweet drupt langs je voorhoofd. Nog even doorzetten voor die extra meters op de loopband, de fiets of het roeiapparaat. Al na een paar weken trainen merk je het resultaat: je hebt een betere conditie. Want cardiotraining is vooral een sport waarin je op een leuke manier aan je conditie werkt.

Cardiotraining kun je in je eentje doen of in een groep. De loopband, de fiets, de crosstrainer, de step en de roei-ergometer: het zijn fitnessapparaten die iedereen kent. Tijdens cardiotraining ligt het accent op het verbeteren van je hart- en longfunctie. Jong en oud, man en vrouw, getraind en minder getraind: iedereen kan op zijn eigen niveau op een plezierige en effectieve manier werken aan zijn conditie.

Total Body Workout is een pittige workout, waarbij heel het lichaam aan bod komt. Geen moeilijke choreografieën, maar een uur lang flink ertegenaan en lekker zweten!Tijdens deze les wordt er gebruik gemaakt van dumbbells (gewichten), halterstangen, elastieken, steps etc.

Gewichtheffen is een krachtsport waarbij er een halter met gewichten van de grond tot boven het hoofd gebracht moeten worden. Het is een heel technische krachtsport want het vergt doorzettingsvermogen om bewegingen te perfectioneren en te fine-tunen maar ook kracht om met steeds zwaardere gewichten te werken.

Het Gewichtheffen (soms ook wel aangeduid als ‘Olympische lifts’) wordt ook veel gedaan als krachttraining voor andere sporten om de prestaties; explosiviteit / snelheid / kracht van de eigen sport te verbeteren maar ook vanwege het blessure-preventieve aspect wordt er met halters getraind.

Met Gewichtheffen werk je op een zeer effectieve wijze aan; kracht, vermogen, balans, coördinatie, mobiliteit en zelfs spieropbouw.

Hoe vaak moet ik sporten?

Iedere week minstens 150 minuten matig of zwaar intensief te bewegen. Dat is dagelijks gemiddeld een half uur bewegen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om drie keer per week een uur te sporten. Ook wordt aangeraden om minstens twee keer in de week spier- en botversterkende activiteiten uit te oefenen.

Je lichaam optimaal laten herstellen

Je spieren groeien niet tijdens het sporten zelf, maar tijdens de herstelperiode die erop volgt. Rusten is minstens even belangrijk als sporten en overtraining heeft een averechts effect.

In je spieren ligt glucose opgeslagen in de vorm van glycogeen, dit zijn suikers uit eerder opgenomen voeding. Het is een tijdelijke energiebron die je in staat stelt nog even door te gaan. Tijdens zware inspanningen vormen zich ook kleine scheurtjes in je spieren. Die scheurtjes worden tijdens de herstelperiode na het sporten idealiter opgevuld, waardoor je spieren de kans krijgen om te groeien. Daarom zijn rust en recuperatie net zo belangrijk als het sporten zelf.

De juiste voeding is een zeer belangrijke factor in het herstelproces. Om na het sporten opnieuw glycogeen aan te maken, heb je koolhydraten nodig. Om de scheurtjes in je spieren te herstellen en op te vullen, moet je er dan weer voor zorgen dat je voldoende eiwitten opneemt. Ook de tijdstippen waarop je dit doet zijn belangrijk.

Tijdens het sporten verliest je lichaam namelijk heel wat vocht. Het is dus belangrijk dat je goed gehydrateerd bent wanneer je begint te sporten en dat je je vochtreserves voldoende terug aanvult na het sporten.

Rusten is minstens even belangrijk als sporten en overtraining heeft een averechts effect. Een goede nachtrust is ook belangrijk voor je spierherstel. Regelmatige sporters doen er dus goed aan om elke nacht ongeveer 8 uur te slapen. Je spieren groeien niet tijdens het sporten zelf, maar tijdens de herstelperiode die erop volgt.

Sportadvies bij revalidatie

Wij adviseren u om ook na uw revalidatie te blijven bewegen en sporten.

Heeft u een lichamelijke beperking en/of chronische aandoening en behoefte aan een uitgebreid persoonlijk advies, of aan het herstellen van een ongeluk en aan het revalideren? Dan bieden wij een sportadvies op maat. Tijdens dit gesprek met de consulent aangepast sporten wordt uw persoonlijke situatie en wens in kaart gebracht.

Met dit advies weet u exact wat u met uw beperking nog aan sport kunt doen. wilt u recreatief of competitief sporten? Er is in de wereld van de sport echt ontzettend veel mogelijk.

Hoe verbeter ik mijn uithoudingsvermogen en conditie

 1. Doelen stellen

‘Meer bewegen’ is één van die goede voornemens waar vaak weinig van terechtkomt. Een voornemen is niet genoeg. Neem het besluit om meer te gaan sporten en plan het in je agenda.

Bepaal waar en wat je wilt gaan doen: train je thuis, buiten of op een sportschool? Er zijn veel manieren om te trainen. Of ga je liever gewoon hardlopen, fietsen, dansen, steppen of roeien?

2. Motivatie

Ga vooral iets doen wat je leuk vindt. Ben je van plan regelmatig in je eentje te trainen, vraag jezelf dan af of je genoeg discipline hebt om het vol te houden.

Heb je dat niet, regel een stok achter de deur in de vorm van afspraken met een sportmaatje, meld je aan bij een hardloopclubje, kijk wat sportscholen en fitnesscentra te bieden hebben of regel een personal trainer.

3. Kennis door professioneel sportadvies

Zorg dat je jezelf van goede, motiverende spullen voorziet. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt goedkoop fitnessen in je eigen huis en dat eventueel met touwtjespringen combineren. Laat je adviseren over de mogelijheden die het beste bij jou passen en waardoor je optimaal kan presteren.

4. Rustig opbouwen

Hou het leuk en voorkom blessures door je trainingsintensiteit langzaam op te bouwen. Vergeet de warming-up en stretchoefeningen niet.

5. Train op kracht en conditie

Dit is de basis van je conditieverbetering: wissel conditionele trainingen af met lichte krachttraining. Doe oefeningen van een half uur, drie tot vijf keer per week.

6. Voeding goed afstemmen

Het is mooi als je meer calorieën verbrandt en fitter wordt, maar een paar kilo afvallen lukt pas echt als je je voedingspatroon blijvend aanpast.

Veel winst is te behalen als je koolhydraatrijke witmeelproducten en suikerbommen schrapt, zoals koek, snackrepen, snoep en frisdrank. Ontbijt stevig met volkorenproducten en gebruik noten of fruit als tussendoortjes.

7. Regelmatig trainen

Alleen de aanhouder wint. Het begin is het moeilijkst. Haak niet af, na een paar weken voel je je beter. Je zult aan je lichaam niet direct resultaat zien, dat is normaal. Bedenk dat regelmatig trainen al een flinke gezondheidswinst oplevert.

Trainingsroutines bij sporten

Samen sporten in groepsverband

Zoek de sport die bij je past. Veel mensen hebben een hekel aan sporten, toch zul je wat extra lichaamsbeweging nodig hebben om gewicht te verliezen. Door de juiste manier van beweging ga je er ook nog eens strakker uit zien en zo heeft bewegen nog vele andere gezondheid- voordelen.

Een mogelijkheid is om samen met iemand of meerdere mensen te sporten. Zoek een sportmaatje om naar de sportschool te gaan, neem groepslessen of sport in teamverband zoals bij een voetbalvereniging.

Wanneer het gezellig en leuk is houdt je het langer vol, ook kun je samen naar speficieke doelen werken en elkaar scherp houden.

Persoonlijk sportadvies

Wij zijn geven persoonlijk sportadvies en begeleiding op consultbasis en lezingen over dit onderwerp verschillende presentaties in Noord-Brabant. Tijdens deze tweedelige presentatie krijg je uitleg over de verschillende methodes en hoe je deze in de praktijk kunt inzetten met behulp van volwaardige voeding. De presentaties worden in kleine groepjes gegeven zodat we echt de tijd hebben om persoonlijke adviezen te geven.

Zeker de moeite waard om deel te nemen om de feiten van de fabels te gaan onderscheiden! En op een gezonde manier aan de slag te gaan en je sportadvies op een gezonder niveau te krijgen.

Kijk op onze Activiteitenkalender voor de plaats en datum of vraag een consult aan bij onze gewichtsconsulent.